fredag 5 juli 2013

Utopia World med Solresor!

Vi tjuvstartade semestern med att tillbringa midsommarveckan i Turkiet. I år valde vi Solresor och Utopia World som är ett femstjärnigt hotell ca tre mil öster om Antalya. I motsats till Nazars Pegasos Royal hade jag i år nästan inget att anmärka på. Detta var verkligen ett femstjärnigthotell, med god mat, för Turkiet trevlig service och så rent att till och med jag blev nöjd.

På minusidan; som alltid är denna massa av ryssar som saknar all hyfs och social kompetens.

Något som vi inte kan lasta någon för var priset för den makalösa utsikten hotellet bjöd på. Trappor, trappor och åter trappor som i 37 graders värme knappast är behagligt fast ändå inget vi kan klaga på. Vi visste ju om att utsikten inte kom av att hotellet befann sig i nivå med stranden.

Hotellet är beläget uppe på ett berg och orkar man inte ta bussen ner till hissen som går till stranden kan man roa sig i vid de tre stora poolområdena eller varför inte gå ner till äventyrslandet. Tyvärr var vi bara där en enda gång, jag har därför inga bilder. Isabel skadade sin fot och äventyrsbad var inte att tänka på resten av veckan.

Världen känns som en blå bubbla när man tittar ut över havet.

Den stora övre poolen. Här bjöds på musik, underhållning och en massa aktiviteter. Vi valde oftast en av de nedre poolerna som var lite lugnare.
Den fantastiska utsikten över kustremsan som går mot Alanya. Närmast ser man Mahmutlar dit vi åkte för att shoppa några kvällar.

Samma kuststräcka fast i dagsljus.

Utsikt åt andra hållet och en bit av hotellets egna brygga och sandstrand. Givetvis serverades mat och dryck även där nere.

En bild från bryggan. "Katarinahissen" går ungefär halvvägs upp till hotellet. Därefter följer ett par våningar med trappor, en lång gång och sedan hämtar hotellets buss upp för att skjutsa till entrén.
Den här poolen ser ut att sluta i tomma intet. Nedanför finns faktiskt en gångväg men den ser man inte på särskilt många ställen. Gissa om just den här platsen var populärast för fotografering?

I motsats till de andra All inclusive-hotell vi varit på var utbudet av drinkar i det närmaste obegränsat. Annars brukar man få de inhemska spritsorterna bara men här fick man allt och barnen skämdes oftast bort på detta vis. Dessutom kom serveringspersonalen oavbrutet ut för att genast plocka bort disken och ibland fråga om man ville ha något mer. Varje kväll plockades alla solsängar ihop och alla poolområdena gjordes rent. Något som vi inte såg en enda gång under den vecka vi var på Pegasos Royal.

Jag och Isabel hoppar. Sambon tvångskommenderades att fotografera.
Vi åt på en av restaurangerna en av kvällarna. I övrigt gick vi till buffén som visserligen serverade bra mat men i allt annat var en tröttsam historia. Dess storlek och antalet gäster gjorde att det var stökigt, svårt att hitta ett bord och inte precis uppmuntrade till att sitta kvar och njuta av maten. Dock var maten både god och varierad. Valmöjligheterna var många så det fanns ingen risk alls för att gå hungrig därifrån.
Lite av blommorna. Men egentligen tar jag med dessa bilder för att visa hur allt liksom är blått när man bor på ett sådant här ställe. Hav och himmel blir ett och finns alltid där i bakgrunden.

Det här fotot är inte är  taget av mig utan av sambon.