söndag 7 augusti 2011

Ett minne blott

Ja, det är ju vad semestern är nu. Ett vackert minne. Jag tror knappt jag någonsin haft ett mer händelserikt och samtidigt avkopplande semester. De fem veckorna som gått känns nästan som fem månader. Tänk att vi hunnit byta bil, husvagn, byta tillbaka och byta igen nästan, åka halvvägs till ekvatorn och tillbaka, skapa, pyssla, måla, bygga och dessutom bli brunbrända som små pepparkakor. För att inte nämna att vi också hunnit få nya jobb, både jag och maken. Jag älskar min semester. Bättre behöver det inte bli!

Ett stort tack säger jag till min fina sambo, till underbara Isabel, till mina fantastiska föräldrar och sist men inte minst till Sverige och det svenska vädret!

Här får ni en sammanfattning av de veckor som gått sedan vi kom hem från Turkiet.

Efter Turkiet påbörjades, vad T hade planerat som "arbetsläger".  Han började bygga en utedusch och tanken var att jag skulle göra stuga och husvagn beboelig. Jag lyckades med hälften av projektet.

Isabel passade på att plocka blåbär, pyssla eller bara skrota runt.

Vi lyckades hitta Tims alla tappade skruvar tror vi. Att han veckan efter fick jobbet han sökte torde vara ett bevis på att vi gjorde ett bra arbete.

Mormor och morfar kom och hälsade på. Jag funderar fortfarande när dessa blev mormor och morfar och inte mamma och pappa, även för mig.

Sedan avbröts arbetslägret hastigt och mindre lustigt. Vattenpumpen i nya husvagnen lade av, mest på grund av en slarvig installation av en utedusch. Trist när det hände, men allt artade sig riktigt bra ändå.

Vi åkte till en riktig campingplats i väntan på reparation. Gålö camping hade inte bara havsstrand utan också bus- och lekklubb för barnen. Isabel lärde sig lite fler pysselfärdigheter medan jag arbetade på min solbränna och T på sitt nya jobb.

Vissa av oss badade bland de flytande isdrivorna. Själv vågade jag mig på att doppa hela stortån.

De nya campingstolarna som vi fick till ett vrakpris provsatts en hel del.Inte alltid av oss själva.

Nya bekantskaper hittades. Guldlock och Svartlock lekte så fint och ville inte alls åka vidare. Tyvärr var vi dock tvungna att checka ut och köra in husvagnen på kontroll av fukt efter vattenpumsmissödet.

Som kompensation lyfte vi mot nya höjder.

Och så mådde vi lite illa...

Vi pausade från semestern medan husvagnen utreddes i dagarna tre.
I Nykvarn bakade Isabel och vännerna sandkakor, badade och busade.

Sedan flyttade vi oss marginellt längre bort för att prova en ny camping och badplats.

Vissa av oss försökte, mindre framgångsrikt, att bada på bryggan.
I bakgrunden syns vårt framtida hem, Gripsholms slott i Mariefred. Vi behöver bara renovera lite innan vi kan flytta in och ni vet ju alla hur snabba vi är på renoveringsarbeten...

Vi slappade en hel del denna semester och försökte oss inte ens på att lösa de små världsproblemen.

Vissa slappade också. I hela tre och en halv sekund.
Andra jobbade.

Campingplatser ger fina möjligheter att studera andra människors och djurs uppfostringsmetoder.
Jag tror bestämt att det finns ett antal föräldrar som skulle kunna lära sig en hel del av denna moders ömma omsorger. I motsats till vissa människor som skaffar barn bara för att de kan och sedan glömmer bort att uppfostra dem, har denna mamma stenkoll och militär disciplin på sina barn som inte alls verkar fara illa av det.

Vi fick besök av bästisen och lyckan var total!

Vi reste bort en bit...

Jag lärde mig att redigera bilder i kameran. Detta är en illussion, två tysta och lugna barn är inte verklighet.

Vi tog farväl av många platser, men vissa återvände vi till rätt så snabbt.

Tur och retur... åkte vi denna sommar. Flera gånger. Fast inte just på detta tåg.

När inte föraren hade lust att köra själv fick någon helt enkelt kliva in och hjälpa till.

Men... allt gott har ett slut. Så även denna semester. Den tog slut, inte för att luften gick ur, trots dagens åskväder, utan för att dagarna kom till en ända.

Nu väntar verkligheten, den ny spännande och ovana. Nya jobb för de vuxna och snart första klass för barnet, och då inte första klass på ett tåg som detta. En spännande höst som förhoppningsvis bjuder på fler upplevelser att fotografera och bära med sig som värme i vintermörkret som allt för snart kommer att vara här.

4 kommentarer:

Sanna F sa...

Ja det är härligt med semester! Ni har verkligen hunnit göra en massa saker! Roligt och härligt!
Massor med fina foton har du att skapa med nu !!! :)
KRAM

Linnea sa...

Kul att få se hur ni haft det på semestern :) Ni har verkligen hunnit med massor! För mig väntar också verkligheten igen imorgon, tur man har massor av härliga minnen och foton att se tillbaka på när vardagen blir för grå!

Anonym sa...

Mannen på fotot är inte Adam Alsing, tror han jobbar mest bakom kameran som någon sorts studioman.
/A

Marie/Mison sa...

En underbar och förmodligen riktigt träffsäker sammanfattning av semestern. Här ligger bilderna på hög, oredigerade för somliga har inte lärt sig redigera i datorn;). Jag är SÅ glad att det löste sig på jobbfronten för Er. Hoppas att ni nu ska trivas, både vuxna och barn. Ettan blir ngt speciellt. En viss liten lintott här hemma längtar också!

Väntar med spänning på moderedatörens återkomst. Jag ska vänta med mina inköp av stövletter och höstkläder till hon har dikterat vilka trender som gäller.