fredag 1 april 2011

Detta med kundservice...

I den här lilla väskan kan man lägga ett presentkort. Jag kan lova att det inte kommer att ligga ett kort från HemTex i det!

Ju längre jag arbetar på mitt jobb, desto mer känslig blir jag för dåligt kundbemötande, faktum är att det nu gått så långt att jag till och med kan gå ut ur en butik och strunta i att handla när kundservicen är usel. Jag gjorde det så sent som igår.

Nu vet jag med mig att jag är känslig så jag försöker att behärska mig och inte bli allt för upprörd, i alla fall inte utåt, men här om veckan blev jag så upprörd att jag helt enkelt inte kommit över det ännu. Jag var inne på HemTex på Götgatan, och ja, jag skriver medvetet, efter nogsamt övervägande, ut namnet på butiken för det här är helt enkelt över den gräns jag tycker man ska acceptera för usel kundbemötande, och ja, jag har kontaktat ledningen för HemTex utan att få särskilt stort gensvar mer än en hyfsad sval ursäkt som inte motsvarar mina förväntningar.

Men till historien nu. Jag skulle ha kuddar till Isabels rum, kommer in, ser en skylt där det står "Tag tre, betala för två." Jag väljer tre, samt en gardin och går till kassan. Där utspelar sig ungefär följande samtal:

"Det är ta tre betala för två såg jag." sa jag vänligt som en inledning på samtalet.
"Nej, den kampanjen gäller inte." kom det snorkiga svaret från en tant som såg ut att ha haft bättre dagar.
"Men det står en skylt där..."
Inte mindre än två butiksmedarbetare slänger ifrån sig mina varor, rusar ut i butiken, rycker ner skylten och talar åter igen om för mig att kampanjen inte gäller. På ett sätt som gör det alldeles tydligt för mig att det är min skyldighet som kund att hålla reda på vilka kampanjer som gäller och inte lita på skyltningen, underförstått att jag inte är bättre än en simpel tjuv som försöker lura till mig en rabatt jag inte har rätt till.
"Men skylten står ju där och då måste det gälla, det är ju lag på det tror jag."
"Nej så fungerar det inte här."
"Ja i så fall vill jag prata med din chef." sa jag för nu började jag bli irriterad och jag var tämligen säker på den lagliga aspekten. Jag hade kunnat acceptera att kampanjen inte gäller, men att jag som kund i det närmaste blir tjuv och idiotförklarad av personalen för att jag inte har koll på deras kampanjer gör mig riktigt arg. Båda kvinnorna talar om för mig att chefen har lunch, vilket jag inte bryr mig om, de går iväg och efter en stund kommer den ena av dem tillbaka och snäser åt mig:
"Ska du ha detta?"
"Om jag får rabatten."
"Den kampanjen gäller inte längre." underförstått, - du har lurat dig till en rabatt, du är en simpel tjuv och borde skämmas.
"Men jag får rabatten?"
"Ja men kampanjen gäller inte längre."

Kvinnan slår in mina varor och begär att få betalt av mig men jag känner liksom på mig att priset är för högt så jag frågar:
"Men rabatten på gardinen då, det står en skylt där borta, gäller inte den heller?"
Då slår hon in rabatten och justerar priset och säger:
"Men den här kampanjen ta tre och betala två gäller i alla fall inte."
Nu kan jag inte hålla tyst längre och säger:
"Maken till dåligt kundbemötande har jag då aldrig mött."
"I den här butiken har vi jättefin kundbemötande och jättebra kundservice!"

Jag går därifrån för  nu är jag så förbluffad att jag inte ens kommer på något att säga!
För det första är det lag på att man  inte får skylta med erbjudanden man inte tänker stå för, det har jag definitivt för mig. För det andra kan jag som kund bara gå på den informationen de har i butiken, jag har inte tillgång till deras kampanjplan och inte ska jag heller behöva känna till den. För det tredje, varför brydde sig inte chefen ens om att komma ut ur sitt fika rum? För det fjärde, hos oss och på de flesta kedjor ligger alla kampanjvaror inlagda i kassan och rabatter dras automatiskt så vitt jag vet, kvinnan i kassan valde mest troligt medvetet bort att använda denna funktion för att snuva mig på en rabatt jag hade rätt till!

Slutsats: Denna butik har förlorat värdet av den rabatt jag fick och mig som kund. Inte så mycket kan tyckas, men jag är ju som de flesta missnöjda kunder och berättar gärna och ofta för alla om min dåliga upplevelse, kanske oftare för att jag just arbetar med kundbemötande... Frågan är vad som varit billigast och bäst för butiken...


Inget presentkort från HemTex här inte!


13 kommentarer:

Carola sa...

Förstår att du blev upprörd, och med all rätt!
Väskan blev fin i alla fall :)

Karen Shady sa...

I just LOVE this Monika... Im looking forward to the new magazine also :) xx

Malin sa...

Jag bojkottar också butiker och företag som beter sig illa mot kunderna. Till på köpet så sprider jag gärna ordet vidare i bekantskapskretsen när jag hör sådant här. En missnöjd kund blir mao ofta 10 missnöjda kunder, men det tycks butikerna inte förstå.

Just den här butikskedjan kan jag varna för i ett annat avseende. De påstår sig ju vara experter på textilvaror av högsta kvalitet. Men lyd mitt råd: köp inte deras färgade standartdukar om du har ett bord i närheten av ett soligt fönster. Om du har något stående på bordet eller någon löpare tvärs över, så tar det inte mer än max en vecka innan duken är blekt och du har mörka partier där löpare och annat har täckt över duken. Inte snyggt... När jag gick in till butiken och påpekade detta fick jag minst sagt ett avslaget bemötande på mitt problem... :(

Bra att du stod på dig och kontaktade ledningen och att du skriver det i bloggen, så att vi andra kan bli varnade.

Helen sa...

Tycker att du med rätta är upprörd. Jag vet också att skyltat pris gäller! Tycker du gör rätt i att bojkotta deras affär, så gör jag också om jag blivit dåligt bemött.

Katrina sa...

So pretty!!! hugs, Katrina

Petra/Paradise sa...

FÖrst och främst!
Ett underbart fint kuvert du gjort!!
Och jag förstår till fullt och pricka att du INTE kommer fylla det kuvertet med presentkort från HemTex!
Fy tusan säger jag :(
Jag som har lång butiksvana blir chockad över hur en HEL butik kan bete sig så illa!!
Det är ju en sak om EN ur personalen beter sig illa och de andra backar upp dig och rättar henne/honom.
Men när ALLA beter sig lika illa, jah inte vill man skänka sina pengar dit inte.
Jag hade gjort precis som du. Gått min väg.
Ännu värre är det ju att du inte fick någon respons från ledningen vid ditt telefonsamtal..

Och du har helt rätt!
Det som skyltas i en butik är det som gäller.
So what att kampanjen inte gäller längre? Visst kan man berätta detta för kunden men på ett bättre sätt och med glimten i ögat. (typ.."OOOJ! Sitter den skylten kvar?! Den gäller tyvärr inte längre, men givetvis ska du få den rabatten, det är ju vi som gjort fel.")
Och därefter ge dig de rabatter du ska ha!
Så tar man bort skylten/skyltarna därefter så inte ännu ett missöde händer.

Jag tycker det är jättebra att du skriver vilken butik det faktiskt gäller!
Det förtjänar dom!

Ha det gott!
Kram Petra

Ilona sa...

BRA GJORT!! ...och bra skrivet. Och väskan är oemotståndlig =) Kram!

La Vikinga sa...

BRA att du stod på dig och inte lät deras dumma bemötande knäcka dig! Inför dem i alla fall..

Lovat är lovat av en butik, ett erbjudande om en rabatt gäller om det inte av kunden kan anses vara okäligt, säger Konsumenttjänstlagen. Butiken har skyldighet att då stå för detta. Du agerade helt rätt!

Charlotta / La Vikinga

elsamaja sa...

Du milde!! Tack och lov så är det inte den sortens personal på Hemtex, varken i Haninge eller i Nynäshamn, jag har handlat mycket där, och alltid varit nöjd.
Man kan ju undra över vem som hade retat dom du drabbades av, när dom kunde bete sej sådär, jag hade nog lämnat grejerna och gått, i rena ilskan.
Bra att du kontaktade ledningen, vi får väl hoppas att det ledde till någonting av att du gjorde det

elsamaja sa...

Du milde!! Tack och lov så är det inte den sortens personal på Hemtex, varken i Haninge eller i Nynäshamn, jag har handlat mycket där, och alltid varit nöjd.
Man kan ju undra över vem som hade retat dom du drabbades av, när dom kunde bete sej sådär, jag hade nog lämnat grejerna och gått, i rena ilskan.
Bra att du kontaktade ledningen, vi får väl hoppas att det ledde till någonting av att du gjorde det

Annette sa...

Vilken underbar liten väska! Ljuvlig...

Man baxnar ju när man hör om så dålig service! Och Hemtex som det går så dåligt för, inte konstigt kanske, med så dåligt engagerad och serviceinriktad personal. Konstigt att engagemanget inte är större när så många är arbetslösa och mer än gärna skulle vilja ha en sådan tjänst. Bra att du stod på dig i alla fall!

Kram

Frideborg sa...

Mycket bra gjort! Jag skulle minsann inte varit så hövlig som du :)

Kram Marina

Mahlin78 sa...

Så grymt snyggt kort du gjort! Hoppas du hittar ett presentkort från en annan firma att lägga i :-)

"Skönt" att jag inte är ensam om att ha fått extremt dåligt bemötande på HemTex! Verkar inte spela någon roll vilken stad man handlar i.... Helt rätt att skriva ut namnet så vi andra som vet om detta får mer råg i ryggen!