onsdag 2 februari 2011

Sagan om TNT och det borttappade paketet , eller ett försök till svindleri?

Alldeles i början av året, när snön fortfarande vräkte ner och kylan höll ett fast grepp om landet fick jag ett brev från företaget TNT. Jag vet inte exakt vad TNT står för men förmodligen något i still med Transprrt När du vill vara säker på att bli lurad! I brevet uppmanades jag att skyndsamt betala 133 kronor i moms och tullavgift för ett paket de hade åt mig. I brevet fanns ingen förklaring till på vilket sätt de kommit fram till denna exakta summa, däremot fanns information om att pengarna skulle sättas in, inte på ett bank- eller postgiro som andra seriösa företag har, utan på ett bankkonto. Jag misstänkte redan då att bankkontot kanske gick till någon privatperson men jag betalade och väntade på att få mitt paket.

Jag väntade, och väntade… Inget paket dök upp. När jag sedan ringde och frågade efter paketet meddelades jag att paketet var levererat… eller vänta. Nej, det är inte levererat. Det befinner sig mellan poståkeriet på hemorten och ditt hem. Jag sprang givetvis fram till fönstret och förväntade mig att se ett paket i den tilltagande snöstormen utanför, liggandes borttappat och genomblött. Men inget paket varken blött eller torrt. För att göra en lång historia kortare, fick jag slutligen besked om att paketet var borta, avsändaren skickade ett nytt paket och efter en dryg månad fick jag ett nytt brev med uppmaning att betala ytterligare 133 kronor.

Vän av ordning ringde jag upp och bad dem att använda de 133 kronor jag redan betalat för det tidigare paketet som jag ännu inte fått. På denna begäran fick jag till svar att det… nej… just det, Självklart går inte det! Nej, vill jag ha mitt paket ska jag nu betala in ytterligare 133 kr. För att få tillbaka de första 133 kronorna måste jag lämna in en reklamation. Hur reklamationen går till fick jag ingen upplysning om innan luren slängdes på i örat på mig.

Nu ville jag ju ha mitt paket. Helst igår. Så jag betalade avgiften, och gav dem en extra dag efter överföringen innan jag ringde upp för att be dem lämna paketet på en tid då jag skulle vara hemma.

Och det är ungefär vid denna tidpunkt som jag tappar tålamodet fullständigt, för nu blir jag upplyst om att de minsann inte har fått några pengar på sitt postgiro(!) och då kan de inte lämna ut paketet. Det första paketet har de däremot hittat, men tanken att lämna ut det till mig hade inte ens föresvävat dem. Så med andra ord har jag betalat tull och moms för två paket och fått noll paket levererat. Under en och samma dag pratade jag med säkert åtta olika personer på TNT och var och en hävdade att detta minsann inte var deras ansvar eller problem (nej tacka f*n för det, det var ju inte deras pengar eller paket som gått upp i rök). Till slut blev jag till och med upplyst om att de inte hade något mer att säga mig varpå jag fick luren slängd i örat. Igen. När jag ringde upp igen kopplades mitt samtal bort utan att jag ens fick svar. Serisöt! Jag häpnar över detta kundbemötande och funderar på hur ett företag kan tillåta sig att behandla sina kunder på detta vis. Låt vara en besvärlig kund som tycker att rätt ska vara rätt, men ändå…

Som sagt, vid det här laget hade jag tröttnat helt och bestämt mig för att gå vidare. Jag ringde Tullverket. Där fick jag upplysningar om att jag allra minst hade rätt att veta vilket tull-idnummer kollit har och få en riktig faktura. De talade också om att jag borde göra en polisanmälan, varpå jag skrev till TNT, bad om kollits tull-idnummer och upplyste om att jag nu ämnade göra en polisanmälan då de snuvat mig på två paket samt två gånger 133 kr.
Gissa vad som händer nu?

En timme (lunchtimmen) och tio minuter senare blev jag uppringd av en person jag ännu inte pratat med. Hon bad att få veta mitt kontonummer för att kunna lämna tillbaka mina 133 kronor. Jag förklarade för henne att jag ändå avsåg att lämna in en polisanmälan eftersom de fortfarande vägrade lämna ut det andra paketet som jag betalat tull och moms för. Hon bad att få återkomma. Jag hann knappt sätta mig igen innan telefonen ringde och hon meddelade att de avsåg att skicka mitt paket till Poståkeriet samma dag. Va? Hade pengarna jag satt in på kontot helt plötsligt blivit synliga och dykt upp som genom ett trollslag? Jag tror inte det…

Och vad gäller Poståkeriet i Södertälje, på Hansagatan 3 (som i själva verket är 9). Gissa om jag fick rysningar? Paketet skulle till samma Poståkeri som hade slarvat bort det första paketet mellan sin bil och mitt hem. Denna gång åkte jag till Poståkeriet, med onda aningar, för att hämta paketet. Gissa om de hittade paketet när jag kom dit? Icke picke, nepp, hepp! Det tog dem ett långt tag innan de hittade det… stående på golvet, precis innanför dörren!

TNT och Poståkeriet i Södertälje, det är två företag som verkligen vet vad ordning och reda är! För att inte tala om kundbemötande och kundservice! WOW!!!

1 kommentar:

Kerryn sa...

Wow! What an absolute nightmare Monika. It's kind of crappy that you even have to pay anything at all :(.